For at få placeret motivet korrekt på lærredet, overfører jeg nu de store linier af både hund og baggrund fra billedet til lærredet.

Jeg har ved dette maleri anvendt 2 fotografier taget fra lidt forskellige vinkler. På den måde får jeg et bedre indtryk af enkeltheder, som ellers måske ville være skjult i skygger o.l.

 

 

 

 

 

 

 

 


Så har jeg malet alle blyantsstregerne op med brun akryl og især hundens ansigt tager nu form.

Det er nu (når akrylmalingen er tør) at blyantstregerne skal viskes ud.

 

 

 

 


Så er turen kommet til at påføre baggrundsfarverne. Her er der malet både sne og den gennemgående blå farve i de snedækkede buske.

Den blå farve er således mellemgrund og baggrund på samme tid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Baggrunden bygges nu op med grene og sne.

Sneen på jorden gøres mere "ægte" ved at male skygger på.

 

 

 

 

 

 

 

 


Så kommer vi til selve motivet, hunden.
Her bruger jeg en akvarel-teknik med tynde lag på lag. På den måde kan jeg bedre styre at opnå lige præcis den farveintensitet og dybde jeg ønsker.

Herefter lægger jeg højlys på. Jeg vurderer hvor solen kommer fra og lægger lys på øjne og snude så det passer. Det er vigtigt at lyset falder fra samme side i hele maleriet.

 

 

 

 

 


Efter nogle småjusteringer i pels og poter og montering af en ramme er billedet nu færdigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg bruger en A4 plastiklomme, hvor jeg har tegnet 2 cm gittertern på.

Tilsvarende tegner jeg tern på lærredet. Disse er tilpasset den ønskede størrelse det færdige maleri skal have. Der tegnes med blyant og let hånd, så blyantstregerne efterfølgende kan viskes ud.

Jeg lægger fotografiet ind i lommen og kan nu se, hvordan de enkelte udsnit af billedet skal se ud.


På hundens hoved kan du se at jeg også lægger farveforskellene ind i billedet.

Stadig med blyant og stadig med let hånd.
Herunder har jeg lagt en kort beskrivelse af den måde jeg maler portrætter og dyr på.